marți, 16 decembrie 2014

Secretele lui Raed Arafat si de ce se face vinovat de accidentul de la Siutghiol

Raed Arafat este unul dintre principalii vinovati pentru moartea a 4 persoane in tragedia aviatica de pe lacul Siutghiol din Constanta. Just-news.ro pune sub lupa greselile de management si contractele dubioase ale secretarului de stat Arafat
Avionul pilotat de Adrian Iovan prabusit in Apuseni era un aparat cumparat la mana a doua de Raed Arafat, vopsit si reconditionat de Regional Air Services din Tuzla, companie condusa de controversatul om de afaceri Dorin Ivascu. De asemenea, elicopterul cumparat de CJ Constanta, predat in aceasta luna catre SMURD, a fost reconditionat si intretinut de aceeasi firma a lui Ivascu.
Aeronava SMURD care s-a prabusit in muntii Apuseni era un avion american de tip Piper PA-42 Cheyenne III si a fost achiziţionat în anul 2012, ca avion second hand cu 5500 de ore de zbor efectuate cu scopul de a efectua misiuni umanitare de salvare a pacienţilor în stare gravă, în regim gratuit pentru întreaga populaţie, pe timp de zi şi noapte în condiţii meteorologice complexe. Fundatia pentru Smurd a cumparat avionul sanitar de la firma Alfa Air, o companie controlata de omul de afaceri evreu Yigal Zuhar, un apropiat al lui Rard ArafatAlfa Air inchiriase aparatul de zbor fundatiei SMURD pentru fabuloasa suma de 660.000 de euro inainte ca acesta sa fie cumparat cu aproape 1 milion de euro. Imediat dupa achizitie, aeronava a intrat in reparatii.
Bugetul pentru aeronava nouă intrată în reparaţii: 1.008.255 euro
Potrivit datelor de pe site-ul Fundaţiei SMURD, pentru achiziţia şi operaţionalizarea aeronavei a fost alocat bugetul de 1.008.255 euro, reprezentând:
- 757.300 EUR, valoarea de achiziţie a avionului SMURD ce include aeronava cu resursele existente, o serie de lucrări de îmbunătăţire, 2 tărgi medicale, inscripţionarea avionului, etc.;
- 55.400 EUR reprezentând cursurile de pregătire ale echipei de tehnicieni din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie, ce vor asigura mentenanţa de bază a avionului;
- 22.965 EUR pentru achiziţia tuturor truselor de service necesare echipei de tehnicieni;
- 6.350 EUR (8.120 USD), asigurarea Aviation Hull „All risks" and Liability Insurance, a aeronavei;
- 97.000 EUR, pentru cursurile de pregătire ale echipei de piloţi ai avionului SMURD, necesare acreditarii fiecărui pilot, pentru zbor cu acest tip de avion, ce a inclus un număr de cel puţin 15 ore de zbor / pilot pentru cei 6 piloţi şi costul instructorului şi obţinerea licenţelor necesare;
- 57.040 EUR, echipamente medicale necesare asigurării îngrijirilor la nivel de terapie intensivă pe durata zborului;
12.200 EUR, reparatia unei piese defectate pe durata perioadei de instruire a piloţilor
 
Tragedia de pe lacul Siutghiol
Elicopterul care s-a prabusit in lacul Siutghiol fost cumparat de CJ Constanta printr-un program transfrontalier Romania-Bulgaria pentru aproape 5 milioane de euro. Dupa aceasta achizitie, CJ Constanta a semnat un contract cu firma RAS, controlata de Dorin Ivascu, de operare si intretinere pentru suma de aproape 800.000 de euro.
Vezi contractul in exclusivitate AICI
In luna decembrie, elicopterul a fost preluat de SMURD, reconditionat, iar in ziua prabusirii s-a efectuat prima misiune sub coordonare SMURD. Raed Arafat era direct resposnabil de operatiunile de salvare in caz de accident aviatic potrivit legii in vigoare, iar interventia s-a desfasurat total defectuos.
Premierul Victor Ponta a infiintat dupa accidentul din Apuseni un Departament pentru Situatii de Urgenta, prin OUG 1/2014, in fruntea caruia l-a numit pe Arafat! Astfel, daca in cazul Apuseni, operatiunile de salvare trebuiau coordonate de Ministerul Transporturilor, in cazul Siutghiol trebuiau coordonate de Departamentul pentru Situatii de Urfenta, deci de Arafat!
In plus, Raed Arafat a luat o decizie surprinzatoare oprind la sol toate aparatele SMURD chiar azi-noapte pentru verificari. Exista suspiciunea ca multe dintre ele nu functioneaza la parametrii optimi, pentru ca au fost cumparate la preturi de aparate noi, ele fiind second-hand si "vopsite" de domnul Arafat.
Desi exista legi clare care stabilesc atributiile in cazul unor accidente aviatice, Guvernul nu a stabilit si procedurile de interventie asa cum a promis dupa tragedia din Apuseni.
Iulian Creţu, director în cadrul ARSVOM (Agentia Romana pentru Salvarea Vietilor Omenesti pe Mare), a declarat, marţi, că a aflat despre accidentul aviatic de la televizor şi că imediat la locul tragediei a fost trimisă şalupa instituţiei, care se afla pe lac.
”Nu ne-a chemat nimeni acolo. Nu am fost alarmaţi. În momentul în care m-am autosesizat, am trimis în zonă echipajul cu şalupa Jupiter de pe lacul Siutghiol şi cu trei scafandri. (…) Am văzut întâi pe televiziuni şi m-am autosesizat.”Suntem arondaţi la serviciul de urgenţă 112, dar pe parte maritimă, prin Centrul Maritim de Coordonare. Dacă 112 ne-ar fi anunţat pe noi, în 5, maxim 10 minute, eram în zonă. Dar noi nu am fost anunţaţi. Nimeni nu şi-a imaginat că noi, fiind agenţie de salvare pe mare, avem o şalupă şi pe lac. (…) De unde se afla şalupa, puteam ajunge în maximum 10 minute în zonă”, a mai spus Iulian Creţu, precizînd că imediat după ce a aflat despre accident a sunat la Căpitănia Mamaia, dar nu i-a răspuns nimeni. La bordul elicopterului SMURD prăbuşit luni după-amiază în lacul Siutghiol se aflau medicul Laura Vizireanu, în vârstă de 39 de ani, asistenta Gabriela Harton, în vârstă de 38 de ani, care era însărcinată, pilotul, comandor Petre Corneliu Cătuneanu, de 47 de ani, şi copilotul, căpitan comandor Ginel Claudiu Crăcănel, de 42 de ani.
Toate cele patru persoane şi-au pierdut viaţa în urma prăbuşirii elicopterului, iar operaţiunile de căutare şi salvare au durat peste 12 ore.
Contractele cu dedicatie ale lui Raed Arafat
Daca in cazul aparatelor de zbor pentru situatii de urgenta Raed Arafat a cumparat avioane si elicoptere second hand, in ceea ce priveste ambulantele SMURD, romanul de origine palestiniana are un furnizor preferat. O ancheta a cotidianului Eveniomentul Zilei arata cum firma Deltamed SRL este principalul furnizor de ambulanţe pentru SMURD şi Ministerul Sanatatii.  Principalul client al firmei Deltamed SRL a fost şi rămâne statul căruia i-a livrat peste 1.000 de ambulanţe în ultimii patru ani, din care o parte au mers de la Ministerul Sănătăţii către Ministerul de Interne. De aici aproximativ 150 de am­bu­lanţe au ajuns să doteze SMURD-ul condus de fostul subsecretar de stat din Ministerul Sănătăţii, Raed Arafat. Între cei doi există o strânsă legătură de prietenie care a fost cimentată în anii ’90, când Raed Arafat punea bazele la Târgu Mureş a primului serviciu de urgenţă SMURD. Raed Arafat a făcut parte din numeroase comisii care stabileau ne­ce­si­tăţile pentru diferite situaţii de urgenţă, în timp ce licitaţiile ulterioare erau câştigate de Deltamed SRL pe baza unor caiete de sarcini care nu permiteau, în final, decât unei singure firme să participe la aceste proceduri de achiziţii pe bani publici.
Accidentele aviatice in care au fost implicate aparate de zbor operate de SMURD
5 martie 2003: un Alouette SMURD cu patru oameni la bord se prăbuşeşte la Cojocna, în Cluj. Toţi cei 4 membri ai echipajului sunt ucişi în catastrofă.
9 ianuarie 2006: un Eurocopter SMURD se zdrobeşte de buza unui deal din Iaşi. Cele 4 persoane aflate la bord îşi pierd viaţa.
23 decembrie 2006: un elicopter operat de SMURD aterizează forţat în Pasul Tihuţa din Bistriţa-Năsăud. Cei aflaţi la bord scapă cu viaţă, dar sunt răniţi.
20 ianuarie 2014: un avion Britten-Norman comandat de SMURD pentru o intervenţie medicală se prăbuşeşte (ori aterizează forţat, rămâne neclar) în Munţii Apuseni. 2 dintre cele 7 persoane aflate la bord îşi pierd viaţa; celelalte 5 sunt rănite şi recuperate cu mare greutate, după o operaţiune de salvare confuză.
15 decembrie 2014: un elicopter Eurocopter al SMURD se prăbuşeşte în apele îngheţate ale Lacului Siutghiol, în condiţii de vizibilitate bună şi cu un aparat nou, care tocmai ieşise din revizia tehnică de preluare de la CJ Constanţa.
.

x

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu